Blog Outdoorzy.pl
Strona główna » Suplementy diety

Suplementy diety

Czym są suplementy diety ?

Nie jest już tajemnicą, że dzisiejsza żywność nie dostarcza wystarczającej ilości witamin, mikroelementów czy innych składników zdrowotnych, jak kiedyś. Dzisiejsza marchew nie jest taka sama jak 20-30 lat temu, a jeśli pamięć mnie nie zawodzi, nawet pomidory, ogórki czy truskawki, pachniały kiedyś i smakowały. Dziś, przechadzając się po bazarze czy w sklepie, zazwyczaj ujrzysz idealnie wymodelowane płody rolne, wyglądem przypominające plastikowe atrapy. Ładne „podróbki” żywności. A przecież już wieki temu starożytny medyk Hipokrates zalecał, by nasze pożywienie było lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem.

Podróże kształcą, ponieważ podczas nich każdy z nas może porównać, jak żywność wygląda w innych krajach. Jeszcze w niektórych państwach Unii Europejskiej trafisz na takie perełki, gdzie babuszka sprzeda Ci naręcza świeżo zerwanego rokitnika lub dostaniesz brzydkie, niekształtne, ale za to jakże pachnące, naturalne pomidory. A jeśli schodząc z gór będziesz mijać wiejskie gospody, warto przyjąć zaproszenie od gospodarza, który będzie chciał ci sprzedać słoik jagód, domowego sera czy miodu z własnej pasieki.

Jeśli nie masz własnego warzywnego ogródka, warto rozejrzeć się po swojej okolicy w poszukiwaniu certyfikowanych gospodarstw rolnych, w których będziesz mógł zakupić organiczne warzywa, owoce czy zioła.  Jednak pomimo wszystko warto wziąć pod uwagę suplementację, dzięki której uzupełnisz braki minerałowo-witaminowe.

Jem mięso – czy to znaczy, że nie brakuje mi żadnych witamin?

Weganom i wegetarianom zarzuca się, że ich dieta jest niewystarczająco zbilansowana, a tymczasem tylko z pozoru może się tak wydawać. Często osoby na diecie roślinnej bardziej dbają o swój jadłospis, a ich dania są zróżnicowane. Bo zdają sobie sprawę z deficytów składników pokarmowych. Właściwie jest tylko jedna witamina, którą „bezmięsni” powinni suplementować i jest to oczywiście witamina B12. Jednak pamiętajmy, że osoby na diecie tradycyjnej także mogą cierpieć na jej niedobory. Mięso i wyroby mięsne mają wiele do zarzucenia – podobnie jak w kwestii warzyw – również ten produkt spożywczy znacznie różni się od tego sprzed kilkudziesięciu lat. Dlatego rozsądne wydawać by się mogło wspomaganie się suplementami diety. Jeśli masz wątpliwość, czy brakuje ci określonych witamin czy minerałów, dobrym pomysłem jest wykonać analizę pierwiastkową włosa lub chociaż morfologię krwi.

Suplementy diety – z czym to się je

Suplement diety według definicji z Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia to

„Środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, w postaci: kapsułek, tabletek, drażetek i w innych podobnych postaciach, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków przeznaczonych do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych, z wyłączeniem produktów posiadających właściwości produktu leczniczego w rozumieniu przepisów prawa farmaceutycznego.

Suplement jest słowem pochodzącym z łaciny, a jego znaczenie to: „dodatek”. Suplement diety powinien stanowić uzupełnienie do diety zbilansowanej, zróżnicowanej i bogatej w składniki odżywcze. 

Jeśli stwierdziłaś, że warto sięgać po skoncentrowane pigułki, zastanów się nad wyborem dobrego produktu. Pamiętaj, że są preparaty tanie i drogie, więc w kwestii wyboru musisz kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze czytaj skład danego produktu. Ponieważ wiele z nich zawiera syntetyczne dodatki w postaci sztucznych barwników, aromatów, substancji słodzących, stabilizatorów i innych związków. Skład dobrego suplementu powinien zawierać jak najwięcej naturalnych składników oraz powinien mieć jak najmniej składników pomocniczych. Generalna zasada jest taka: im mniej dodatków, tym lepiej. Polskie prawo dopuszcza, by każdy, kto ma działalność gospodarczą, mógł produkować suplementy diety. Na szczęście nie jesteśmy odizolowani od wiedzy, a  każdego producenta możemy łatwo „prześwietlić”. Jak? Na stronie Głównego Inspektora Sanitarnego: https://suplementy.gis.gov.pl/

Jeśli już wiesz, że dany suplement został zatwierdzony, dla własnego zdrowia i bezpieczeństwa warto się jeszcze zastanowić nad pozostałymi kwestiami:

Interakcje

Suplementy diety mogą wchodzić w reakcje chemiczne z innymi lekami, ziołami lub pożywieniem. Dlatego dowiedz się o możliwych interakcjach. Zawsze możesz się skonsultować z dietetykiem lub farmaceutą.

Alergie na dany składnik

Uważne czytanie etykiet pozwoli ustalić, czy jesteś wrażliwy na dany składnik i czy może on spowodować u ciebie skutki uboczne.

Jak długo zażywać?

To też ważna kwestia, jak podejdziesz do kuracji witaminowych. Jeśli nie wiesz, warto skonsultować się ze specjalistą.

Ustalanie dawek

Owszem, na opakowaniu jest zamieszczona ogólna informacja o dawkowaniu, ale musisz uwzględnić parametry takie jak chociażby waga ciała.

Kiedy przyjmować suplement – rano czy wieczorem, przed czy po posiłku?

To, czy suplement zostanie przyswojony, zależy od  interakcji z posiłkiem. Przeczytaj na etykiecie i w dołączonej instrukcji.

Jaką postać suplementu wybrać – w proszku, płynie czy w pigułce?

Generalnie – postać suplementu nie ma większego znaczenia dla efektywnego wchłaniania składników odżywczych. To, jaką wybierzesz formę, będzie zależało od prywatnych upodobań. Jednak jeśli podróżujesz, ten element może być dla ciebie istotny. Suplementy w płynie mogą stwarzać zagrożenie wylania się w torbie czy plecaku. Ulubioną formą wielu górskich włóczykijów jest forma musująca preparatu. Krążek lub proszek dodane do wody, które nie tylko nadadzą przyjemny smak napoju gazowanego, ale przede wszystkim spełnią podstawowy warunek, jakim jest uzupełnienie witamin i minerałów. Rowerzyści czy biegacze chętnie korzystają z izotoników, takich jak koncentrat firmy Isostar czy napój Peronin.

 

Teraz już wiesz, na co zwracać uwagę przy wyborze suplementów diety, a jeśli jesteś zainteresowany tematem, oczekuj kolejnych artykułów z poradami dla osób aktywnych 😉

W zdrowym ciele zdrowy duch!

Chcesz skomentować? Podziel się wrażeniami z lektury :)

Dodaj komentarz